Hiperaktivitás- izeg-mozog nem figyel
A kórkép teljes neve - figyelemhiányos hiperaktivitás zavar - már többet elárul a probléma valós jellegéről. A hiperaktivitás tünetegyüttesét elsőként Hoffman írta le, még az 1840-es években, majd 1902-ben G. Still"moral dyscontrol" szindróma néven jegyezte le.
Későbbiekben "minimal brain damage"-nek is nevezték ugyanezt, feltételezve, hogy minimális agyi károsodások állnak a probléma hátterében. Ezt a további vizsgálatok azonban nem támasztották alá, az esetek többségében nem sikerült kimutatható eltérést igazolni az agyban.
Jellemzően az első tünetek kisgyermekkorban kezdődnek, megnehezítve az óvodai beilleszkedést, de a súlyosabb problémák a beiskolázással jelentkeznek. Többnyire nevelési tanácsadók, házi gyermekorvosok irányítják szakrendelésre a problémás gyerekeket.
Az iskoláskorúak között előfordulási gyakorisága 2-5 százalék, fiúknál háromszor gyakoribb.
A hiperaktivitás gyógyszeres kezeléséről
A hiperaktivitás kezelésére ma Magyarországon mindössze egyetlen készítmény áll rendelkezésre normál intellektusú gyermek esetében, azonban a gyógyszerrel kapcsolatban érvek és ellenérvek mind a mai napig heves viták tárgyát képezik. A statisztikák - mint oly sok esetben - itt is csalókák lehetnek, mert az igazsághoz tartozik az is, hogy fiúknál a környezet toleranciája alacsonyabb, hamarabb fordulnak orvoshoz vele, míg lányoknál a figyelemhiány tovább maradhat rejtve. Mindenesetre a kezelt betegek között a fiúk aránya jelenleg még magasabb, számuk mintegy ötszöröse a lányokénak.
A betegség pontos oka még nem ismert. Egyre több adat szól genetikai eredet szerepe mellett, bár valószínűbb, hogy genetikai és környezeti hatások együttese felelős a tünetcsoport megjelenéséért.
Egypetéjű ikrek között előfordulása gyakoribb, és a vér szerinti szülők között is gyakran fordul elő valamilyen pszichiátriai betegség.
Az EEG gyakran mutat minimális eltéréseket, a PET-vizsgálat (pozitron emissziós tomográfia) csökkent véráramlást és anyagcserét jelez a frontális (homloklebenyi) agyi területen.
Milyen jelek figyelmeztetnek a hiperaktivitásra?
Figyelemzavar.
A betegség vezető tünete a figyelmi funkciók zavara. Az érintett gyerekek nem tudnak kitartóan egy dologra koncentrálni, apró, lényegtelen dolgok is könnyen elterelik a figyelmüket.
Nem képesek a fontos és a lényegtelen dolgokat megkülönböztetni, emiatt emlékezetük is csökkent, a napi feladatokban feledékenyek, gyakran elhagyják dolgaikat.
A csapongó figyelem következménye, hogy cselekedeteik is szertelenebbek, célszerűtlenek, változékonyak kortársaikhoz képest.
Eredeti terveiktől, feladataiktól könnyen elterelhetőek, ezért egy idő után már maguk is kerülik a jelentősebb koncentrációt igénylő feladatokat.
Hiperaktivitás.
Másik fontos alaptünet a hiperaktivitás. Folyamatosan nyüzsögnek, "izegnek-mozognak", nyugtalanok, többnyire fegyelmezetlenek, impulzívak. Ezért és fejletlenebb mozgáskoordinációjuk miatt több baleset éri őket.
A szociális normákat képtelenek betartani, nem tudnak várni, mások mondandójába vágnak, sokat beszélnek spontán is, ilyenkor túl hangosak, összességében nehezen kezelhetőek.
Mindezek miatt közösségekbe beilleszkedésük nehézkes, sokszor sikertelen, az iskola támasztotta követelményeknek gyakran képtelenek megfelelni.
Érzelmileg többnyire labilisak, gyakoriak a dühkitörések, a beilleszkedési problémák miatt a közösség gyakran kirekeszti őket, ez önértékelési problémákhoz vezethet, mely végül öngerjesztő folyamatként tovább rontja a tüneteket.
(WEBBeteg - Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter)
forrás: http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/357/hiperaktivitas--izeg-mozog-nem-figyel
A hiperaktivitást a
köznyelv gyakran a "rossz gyermek" szinonimájának tartja, pedig
korántsem erről van szó. Egyáltalán nem minden rosszalkodó gyermek
hiperaktív.
A téma cikkei
2/1 Hiperaktivitás - Izeg, mozog, nem figyel
2/2 Hogyan kezeljük hiperaktív gyermekünket?
A kórkép teljes neve - figyelemhiányos hiperaktivitás zavar - már többet
elárul a probléma valós jellegéről. A hiperaktivitás tünetegyüttesét
elsőként Hoffman írta le, még az 1840-es években, majd 1902-ben G. Still
"moral dyscontrol" szindróma néven jegyezte le. Későbbiekben "minimal
brain damage"-nek is nevezték ugyanezt, feltételezve, hogy minimális
agyi károsodások állnak a probléma hátterében. Ezt a további vizsgálatok
azonban nem támasztották alá, az esetek többségében nem sikerült
kimutatható eltérést igazolni az agyban.
Jellemzően az első tünetek kisgyermekkorban kezdődnek, megnehezítve az
óvodai beilleszkedést, de a súlyosabb problémák a beiskolázással
jelentkeznek. Többnyire nevelési tanácsadók, házi gyermekorvosok
irányítják szakrendelésre a problémás gyerekeket.
Hirdetések
Az iskoláskorúak között előfordulási gyakorisága 2-5 százalék, fiúknál
háromszor gyakoribb.
A hiperaktivitás gyógyszeres kezeléséről
A hiperaktivitás kezelésére ma Magyarországon mindössze egyetlen
készítmény áll rendelkezésre normál intellektusú gyermek esetében,
azonban a gyógyszerrel kapcsolatban érvek és ellenérvek mind a mai napig
heves viták tárgyát képezik.
A hiperaktivitás gyógyszeres kezeléséről >>
A statisztikák - mint oly sok esetben - itt is csalókák lehetnek, mert
az igazsághoz tartozik az is, hogy fiúknál a környezet toleranciája
alacsonyabb, hamarabb fordulnak orvoshoz vele, míg lányoknál a
figyelemhiány tovább maradhat rejtve. Mindenesetre a kezelt betegek
között a fiúk aránya jelenleg még magasabb, számuk mintegy ötszöröse a
lányokénak.
A betegség pontos oka még nem ismert. Egyre több adat szól genetikai
eredet szerepe mellett, bár valószínűbb, hogy genetikai és környezeti
hatások együttese felelős a tünetcsoport megjelenéséért.
Egypetéjű ikrek között előfordulása gyakoribb, és a vér szerinti szülők
között is gyakran fordul elő valamilyen pszichiátriai betegség.
Az EEG gyakran mutat minimális eltéréseket, a PET-vizsgálat (pozitron
emissziós tomográfia) csökkent véráramlást és anyagcserét jelez a
frontális (homloklebenyi) agyi területen.
Milyen jelek figyelmeztetnek a hiperaktivitásra?
Figyelemzavar. A betegség vezető tünete a figyelmi funkciók zavara. Az
érintett gyerekek nem tudnak kitartóan egy dologra koncentrálni, apró,
lényegtelen dolgok is könnyen elterelik a figyelmüket.
Tanulási zavar kérdőív
Gyermeke az iskolában nehezen boldogul a számokkal, betűkkel? Mindig rá
kell vennie valamivel, hogy leüljön, és tanuljon? Lehet, hogy tanulási
gondokkal küzd! Tudjon meg többet tesztünk segítségével!
Tanulási zavar kérdőív >>
Nem képesek a fontos és a lényegtelen dolgokat megkülönböztetni, emiatt
emlékezetük is csökkent, a napi feladatokban feledékenyek, gyakran
elhagyják dolgaikat.
A csapongó figyelem következménye, hogy cselekedeteik is szertelenebbek,
célszerűtlenek, változékonyak kortársaikhoz képest.
Eredeti terveiktől, feladataiktól könnyen elterelhetőek, ezért egy idő
után már maguk is kerülik a jelentősebb koncentrációt igénylő
feladatokat.
Tényleges értelmi képességeik alatt teljesítenek, teljesítményük erősen
hullámzó.
Tényleg hiperaktív a gyermek?
A betegség diagnosztizálásához a szülőktől nyert adatokon túl szükség
van a tanárok által adott jellemzésekre, hiszen a gyermek viselkedése a
különböző környezetben, különböző szituációkban igen eltérő lehet. Ki
kell zárni egyéb betegségek lehetőségét (részképesség zavarok,
érzékszervi betegségek, értelmi fogyatékosság, stb.). Emellett
kérdőívek, becslőskálák, illetve a viselkedés megfigyelése segítik a
diagnózis felállítását.
Hiperaktivitás. Másik fontos alaptünet a hiperaktivitás. Folyamatosan
nyüzsögnek, "izegnek-mozognak", nyugtalanok, többnyire fegyelmezetlenek,
impulzívak. Ezért és fejletlenebb mozgáskoordinációjuk miatt több
baleset éri őket.
A szociális normákat képtelenek betartani, nem tudnak várni, mások
mondandójába vágnak, sokat beszélnek spontán is, ilyenkor túl hangosak,
összességében nehezen kezelhetőek.
Mindezek miatt közösségekbe beilleszkedésük nehézkes, sokszor
sikertelen, az iskola támasztotta követelményeknek gyakran képtelenek
megfelelni.
Érzelmileg többnyire labilisak, gyakoriak a dühkitörések, a
beilleszkedési problémák miatt a közösség gyakran kirekeszti őket, ez
önértékelési problémákhoz vezethet, mely végül öngerjesztő folyamatként
tovább rontja a tüneteket.
(WEBBeteg - Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter)
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/357/hiperaktivitas--izeg-mozog-nem-figyel
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/357/hiperaktivitas--izeg-mozog-nem-figyel
A hiperaktivitást a
köznyelv gyakran a "rossz gyermek" szinonimájának tartja, pedig
korántsem erről van szó. Egyáltalán nem minden rosszalkodó gyermek
hiperaktív.
A téma cikkei
2/1 Hiperaktivitás - Izeg, mozog, nem figyel
2/2 Hogyan kezeljük hiperaktív gyermekünket?
A kórkép teljes neve - figyelemhiányos hiperaktivitás zavar - már többet
elárul a probléma valós jellegéről. A hiperaktivitás tünetegyüttesét
elsőként Hoffman írta le, még az 1840-es években, majd 1902-ben G. Still
"moral dyscontrol" szindróma néven jegyezte le. Későbbiekben "minimal
brain damage"-nek is nevezték ugyanezt, feltételezve, hogy minimális
agyi károsodások állnak a probléma hátterében. Ezt a további vizsgálatok
azonban nem támasztották alá, az esetek többségében nem sikerült
kimutatható eltérést igazolni az agyban.
Jellemzően az első tünetek kisgyermekkorban kezdődnek, megnehezítve az
óvodai beilleszkedést, de a súlyosabb problémák a beiskolázással
jelentkeznek. Többnyire nevelési tanácsadók, házi gyermekorvosok
irányítják szakrendelésre a problémás gyerekeket.
Hirdetések
Az iskoláskorúak között előfordulási gyakorisága 2-5 százalék, fiúknál
háromszor gyakoribb.
A hiperaktivitás gyógyszeres kezeléséről
A hiperaktivitás kezelésére ma Magyarországon mindössze egyetlen
készítmény áll rendelkezésre normál intellektusú gyermek esetében,
azonban a gyógyszerrel kapcsolatban érvek és ellenérvek mind a mai napig
heves viták tárgyát képezik.
A hiperaktivitás gyógyszeres kezeléséről >>
A statisztikák - mint oly sok esetben - itt is csalókák lehetnek, mert
az igazsághoz tartozik az is, hogy fiúknál a környezet toleranciája
alacsonyabb, hamarabb fordulnak orvoshoz vele, míg lányoknál a
figyelemhiány tovább maradhat rejtve. Mindenesetre a kezelt betegek
között a fiúk aránya jelenleg még magasabb, számuk mintegy ötszöröse a
lányokénak.
A betegség pontos oka még nem ismert. Egyre több adat szól genetikai
eredet szerepe mellett, bár valószínűbb, hogy genetikai és környezeti
hatások együttese felelős a tünetcsoport megjelenéséért.
Egypetéjű ikrek között előfordulása gyakoribb, és a vér szerinti szülők
között is gyakran fordul elő valamilyen pszichiátriai betegség.
Az EEG gyakran mutat minimális eltéréseket, a PET-vizsgálat (pozitron
emissziós tomográfia) csökkent véráramlást és anyagcserét jelez a
frontális (homloklebenyi) agyi területen.
Milyen jelek figyelmeztetnek a hiperaktivitásra?
Figyelemzavar. A betegség vezető tünete a figyelmi funkciók zavara. Az
érintett gyerekek nem tudnak kitartóan egy dologra koncentrálni, apró,
lényegtelen dolgok is könnyen elterelik a figyelmüket.
Tanulási zavar kérdőív
Gyermeke az iskolában nehezen boldogul a számokkal, betűkkel? Mindig rá
kell vennie valamivel, hogy leüljön, és tanuljon? Lehet, hogy tanulási
gondokkal küzd! Tudjon meg többet tesztünk segítségével!
Tanulási zavar kérdőív >>
Nem képesek a fontos és a lényegtelen dolgokat megkülönböztetni, emiatt
emlékezetük is csökkent, a napi feladatokban feledékenyek, gyakran
elhagyják dolgaikat.
A csapongó figyelem következménye, hogy cselekedeteik is szertelenebbek,
célszerűtlenek, változékonyak kortársaikhoz képest.
Eredeti terveiktől, feladataiktól könnyen elterelhetőek, ezért egy idő
után már maguk is kerülik a jelentősebb koncentrációt igénylő
feladatokat.
Tényleges értelmi képességeik alatt teljesítenek, teljesítményük erősen
hullámzó.
Tényleg hiperaktív a gyermek?
A betegség diagnosztizálásához a szülőktől nyert adatokon túl szükség
van a tanárok által adott jellemzésekre, hiszen a gyermek viselkedése a
különböző környezetben, különböző szituációkban igen eltérő lehet. Ki
kell zárni egyéb betegségek lehetőségét (részképesség zavarok,
érzékszervi betegségek, értelmi fogyatékosság, stb.). Emellett
kérdőívek, becslőskálák, illetve a viselkedés megfigyelése segítik a
diagnózis felállítását.
Hiperaktivitás. Másik fontos alaptünet a hiperaktivitás. Folyamatosan
nyüzsögnek, "izegnek-mozognak", nyugtalanok, többnyire fegyelmezetlenek,
impulzívak. Ezért és fejletlenebb mozgáskoordinációjuk miatt több
baleset éri őket.
A szociális normákat képtelenek betartani, nem tudnak várni, mások
mondandójába vágnak, sokat beszélnek spontán is, ilyenkor túl hangosak,
összességében nehezen kezelhetőek.
Mindezek miatt közösségekbe beilleszkedésük nehézkes, sokszor
sikertelen, az iskola támasztotta követelményeknek gyakran képtelenek
megfelelni.
Érzelmileg többnyire labilisak, gyakoriak a dühkitörések, a
beilleszkedési problémák miatt a közösség gyakran kirekeszti őket, ez
önértékelési problémákhoz vezethet, mely végül öngerjesztő folyamatként
tovább rontja a tüneteket.
(WEBBeteg - Dr. Dinya Zoltán, pszichiáter)
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/357/hiperaktivitas--izeg-mozog-nem-figyel
Részletek: http://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/357/hiperaktivitas--izeg-mozog-nem-figyel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése